Sau, de la un vals german la o hora mioritica. Vorbeam de extreme. De ce extreme si de ce asa de extreme? Pentru ca asta e tuning-ul. Punctual, de ce, unde si cum, in cateva episoade, aici.
Hai sa incercam o definitie. Tuning: performanta, pornind de la masinile de curse, adaptata pe masinile de strada, aspect deosebit, pornind tot de la masinile de curse. Simplu si la obiect. De fapt, aici e tot misterul. Goana dupa viteza, cu stil. Boala grea pentru impatimitii cailor putere si trend pentru foarte multi—din ce in ce mai multi. O istorie scurta, fara prea multe date tehnice: germani, ca la ei e spuma masinilor, americani, japonezi. Sau coreeni. Si europeni, latini sau nu, care vin tare din urma. AMG, Brabus, Alpina, Hamann, Carlsson, Rieger, AC Schnitzer, Irmscher, JEDesign, Carzone Specials, Simoni Racing, Elia,… West Coast Customs.
Toti fac numai lucruri bune si nebune pentru masinile de serie. Multi ofera pachetul integral. Multi s-au specializat si ofera accesorii. Yokohama, Toyo, Dunlop te incalta sport, BBS, OZ Racing, Lexani iti dau jante, Supersprint, Invidia, GReddy, APEXi iti gadila urechea, Eibach, Koni, Bilstein te tin pe pamant, sport sau comfort, K&N iti da aere, sa respire motorul mai bine si foarte multi altii fac tot ce le sta in inspiratie si transpiratie sa-i fie bine masinii tale pe care vrei s-o tunezi.
Acum, revin la istorie. De ce tuning? Pentru ca racing. In fiecare 10 posesori de carnet auto se ascund cativa care viseaza la piste, viteza, trofee si glorie. Nu vor concura toti in Formula 1, DTM, WRC si multe altele. Dar vor cu totul altceva decat un mijloc de transport care sa-i transporte din punctul A in punctul B cu viteza C.
Ce recomanda medicul? Rabdare, tutun, cafea, redbull si iar rabdare. Ce recomanda psihologul? Nu-l asculti. Ce recomanda designer-ul? Sa stii unde vrei sa ajungi cu tuning-ul, sau spre ce te indrepti. Sa stii daca iti vrei masina fioroasa, cuminte sau eleganta. Sa nu cazi in kitsh. Sa-l asculti, ca se pricepe. Ce recomanda inginerul? Sa stii daca masina ta se preteaza la ce vrei tu s-o chinui. Sa vezi daca intr-adevar esti dispus sa faci imposibilul posibil. Asculta-l si pe asta si ai deja cativa oameni de incredere care-ti fac experienta mai usoara si mai interesanta. Acum, mai ai de ascultat, dar nu de cineva, ci de ceva. E vorba de, ai ghicit, portofelul tau. Aloca un buget tuning-ului si fii increzator. Nu te vei incadra dar gandeste-te pana unde vrei sa ajungi, inc-odata. Daca ai cu cine, ai de ce.
In episodul viitor: 3 metode cu cap de facut tuning si ce se-ntampla la noi, vis-à-vis de ce se-ntampla la ei.
Bogdan Urdea
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook