Imediat ce a primit scrisoarea de la UE care atesta declansarea procedurii de sanctionare a Romaniei pentru taxa auto de prima inmatriculare, ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, si-a declinat orice responsabilitate in aceasta chestiune. Brusc, Vladescu a avut revelatia ca taxa nu este una fiscala, ci de mediu, pasand, astfel, “pisica moarta” in curtea ministrului democrat Sulfina Barbu. Aceasta neaga, la randul ei, ca ar avea vreo legatura cu taxa, desi a initiat proiectul impreuna cu Vladescu.
Comerciantii de masini second-hand au profitat de moment, anuntand ca vor initia o campanie de strangere de semnaturi in 11 judete, pentru eliminarea taxei. Fiind vorba de o initiativa legislativa cetateneasca, sunt necesare doar 100.000 de semnaturi pentru ca taxa sa devina amintire. PSD a anuntat, ieri, ca va reclama situatia la Curtea Constitutionala.
Cel mai mare targ auto de masini second-hand din Romania, Autovit, vrea sa initieze o campanie de strangere de semnaturi de la cetateni, in scopul eliminarii taxei de prima inmatriculare auto. Initiativa va deveni viabila numai in cazul in care Parlamentul ii va da aviz favorabil. O astfel de procedura poate fi declansata dupa ce Autovit va primi o adresa scrisa din partea Ministerului Finantelor Publice (MFP), in care sa se stipuleze ca taxa de prima inmatriculare auto este o taxa de mediu, si nu una fiscala, dupa cum a declarat in weekend ministrul de resort, Sebastian Vladescu.
Vladescu a declarat ca a primit scrisoarea Comisiei Europene(CE) privind taxa auto de prima A�nmatriculare, acesta fiind primul pas in procedura de incalcare a reglementarilor comunitare initiata de autoritatile europene in cazul Romaniei. Potrivit ministrului, taxa nu se va schimba in urmatoarele doua luni, perioada in care tara noastra trebuie sa trimita raspunsul la notificarea CE si sa schimbe cuantumul taxei. “Romania va transmite CE o scrisoare protocolara ca raspuns la documentul de notificare trimis de Executivul de la Bruxelles privind taxa de prima inmatriculare, urmand ca discutiile sa continue intre cele doua parti”, au declarat surse din Ministerul Finantelor, citate de Mediafax.
Taxa de mediu sau fiscala?
Desi ministrul finantelor si cel al mediului au facut front comun de la momentul introducerii taxei si pana cand CE a declansat procedura de infrigement impotriva Romaniei, in prezent, cei doi isi paseaza responsabilitatea in privinta controversatului bir. Mai nou, Vladescu spune ca taxa este una de mediu, care nu aduce cine stie ce bani la buget, in timp ce Sulfina Barbu nici nu vrea sa mai auda de taxa, pe care o considera, de ochii presei, o problema exclusiva a MFP. “Aceasta taxa este o masura fiscala si sunt convinsa ca MFP, avand termenele la dispozitie, va gasi solutii pentru ca o asemenea masura sa nu fie nici excesiva si nici sa nu incalce Tratatul de aderare”, a spus Barbu. Si fostul ministru al finantelor, Mihai Tanasescu, a declarat, la The Money Channel, ca taxa de inmatriculare este o taxa fiscala. “PIntarzierea in luarea acestei decizii a determinat si o scadere a veniturilor bugetare in luna februarie. Mai mult exista o tensiune in piata pentru ca cetatenii asteapta o decizie a Guvernului”, a explicat Tanasescu.
MFP mascheaza interesul protectionist al taxei
“Ministrul finantelor mi-a raspuns, sambata, in timpul unei emisiuni televizate, ca taxa este una de mediu, chiar daca aceasta este una fiscala. Or, in acest caz, taxa ar putea face obiectul unei initiative legislative cetatenesti pentru a fi eliminata”, ne-a declarat Liviu Dobrin, presedintele Autovit. El crede ca raspunsul lui Vladescu mascheaza, de fapt, aspectul protectionist al taxei. “Vladescu a deschis manualul UE si a vazut ca nu are voie sa introduca o taxa fiscala. S-a gandit apoi ca taxa ar putea fi de mediu, dar nici asa nu i-a mers. In cele din urma, a gasit solutia, numind-o taxa speciala. Insa aceasta taxa nu prea respecta principiul liberei circulatii a marfurilor”, a spus Dobrin.
Sunt necesare semnaturi din 11 judete
Presedintele Autovit a adaugat ca va trimite o solicitare scrisa catre MFP pentru precizari cu privire la tipul acestei taxe, iar daca i se va raspunde, in scris, ca taxa auto de prima inmatriculare este una de mediu, va initia procedura de strangere de semnaturi. “Orice mijloc mass-media poate participa la aceasta activitate. Avem nevoie de cel putin 100.000 de semnaturi, din cel mai putin 11 judete”, a spus Dobrin. Dupa aceasta etapa, initiativa cetatenilor trebuie sa aiba avizul Parlamentului. Conform Constitutiei, cetatenii care isi manifesta dreptul la initiativa legislativa trebuie sa provina din cel putin un sfert din judetele tarii, iar in fiecare din aceste judete, respectiv in municipiul Bucuresti, trebuie sa fie inregistrate cel putin 5.000 de semnaturi in sprijinul initiativei. De asemenea, directorul Autovit a spus ca va cere partidelor sa isi exprime pozitia fata de aceasta taxa.
Oficialii europeni au decis, saptamana trecuta, sa declanseze procedura de infrigement (incalcarea tratatului de aderare) impotriva Romaniei, pe motiv ca taxa de prima inmatriculare auto contravine articolului 90 din Tratatul de Aderare.
Sursa: InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook