O stire aparuta, ieri, pe fluxurile mai multor agentii de stiri, românesti si straine, a stârnit deja ingrijorare pe platforma Automobile Dacia SA din Mioveni, judetul Arges. Concret, stirea respectiva a aparut in urma cu câteva zile, pe un site de internet dedicat automobilelor, www.just-auto.com. Site-ul respectiv cita o declaratie a lui Antoine Zeiger, managerul departamentului logistic al firmei ruso-franceze Avtoframos (foto dreapta jos), controlata de catre grupul francez Renault.
Declaratia responsabilului francez suna in felul urmator:
„Renault intentioneaza sa inceapa construirea unei noi versiuni a automobilului Logan in uzina Avtoframos din Moscova, la sfârsitul anului 2009 ori inceputul lui 2010”. Informatia a fost confirmata si de oficialii uzinei pitestene Dacia. Acestia au precizat ca, in afara de Logan berlina, alte câteva noi modele care apartin gamei de automobile Logan vor fi fabricate la uzina Avtoframos din Rusia. Prezenta constructorului Renault pe piata rusa dateaza deja de câtiva ani. Renault demarase acolo productia modelului Logan in aprilie 2005, chiar la uzina Avtoframos, du pa ce se operase o investitie de 230 milioane euro, facuta in colaborare cu municipalitatea Moscovei. Numai in anul 2005 Avtoframos a produs, la Moscova, 10.000 de masini Logan, in 2006 productia a ajuns la 60.000 de unitati, iar anul urmator la aproape 90.000. Cea mai mare parte dintre componentele folosite pentru productia limuzinelor Logan in Rusia sunt trimise din Romånia, de la Pitesti, si de la uzina pe care grupul Renault o detine in Turcia, in orasul Bursa. De la furnizorii traditionali ai Avtoframos, de pe vremea când acolo se produceau masini Moskvici, deocamdata se achizitioneaza doar parbrize, geamurile portierelor si alte câteva repere marunte, din plastic.
Amenintarile prind contur
Declaratiile lui Antoine Zeiger au fost primite cu inima strânsa de catre o buna parte a celor care lucreaza la uzina Dacia din Mioveni-Arges. Sindicalistii de aici nu au uitat inca rândurile scrise de catre insusi directorul general francez al Automobile Dacia SA, Francois Fourmont (foto stânga), intr-o scrisoare distribuita fiecaruia dintre angajati. In misiva respectiva, directorul Fourmont lansa, printre rânduri, o amenintare rece ca un sloi de gheata: Logan ar putea fi produs, in viitorul apropiat, si in alte unitati de productie pe care grupul Renault le detine sau le controleaza, in tari precum Rusia, Iran sau Maroc, acolo unde forta de munca este semnificativ mai putin costisitoare decât cea din România. Desigur ca, abil, directorul francez n-a formulat amenintarea in mod explicit. Insa, tradusa din franceza diplomatica a lui Fourmont in româneste, esenta scrisorii respective asta este: daca nu incetati cu grevele prin care cereti salarii mai mari, ne luam Loganul, cu tot cu jucarii, si ne mutam mai la est. Declaratia directorului compartimentului de Logistica de la Avtoframos (care e, de fapt, un fel de Renault Rusia), Antoine Zeiger, nu vine decât sa confirme faptul ca, dupa incheierea marii greve generale de la Mioveni, administratia franceza de la Dacia a inceput deja, treptat, sa puna in practica amenintarile lui Francois Fourmont.
Francezii Daciei, din lac in put
Fireste, e posibil ca productia Loganului in Rusia sa nu insemne, automat, mutarea intregului calabalâc al francezilor in estul indepartat. E posibil ca productia sa continue, si la Moscova, si la Mioveni. Insa, orice ar spune cei de la Renault, cresterea capacitatii de productie de la Moscova si producerea acolo a noilor modele din gama Logan inseamna, printre altele, mutarea treptata in Rusia a centrului de greutate al operatiunilor Renault din Europa de Est. Diriguitorii Renault trebuie insa sa tina cont de un aspect: nici muncitorii moscoviti nu mai pot fi platiti cu salarii mizere, asa cum, ani la rând, s-a intâmplat cu cei de la Mioveni. Acum aproximativ un an, la jumatatea lui aprilie 2007, un conflict de munca la uzina Avtoframos din Moscova a fost dezamorsat abia in ceasul al 12-lea, dupa ce muncitorii amenintasera cu greva generala. Revendicarile muncitorilor rusi, asa cum au fost ele formulate de liderul de sindicat Ivan Kisiliov, citat de ziarul „Moscow Times”, ar trebui sa-i puna pe gânduri pe capii Renault: cresterea salariului mediu de la aproximativ 335 de euro la 500 de euro, imbunatatirea sigurantei la locurile de munca si, atentie!, dublarea numarului de salariati, de la circa 2.500 la minimum 5.000. In final, prin negociere, s-au gasit solutii de compromis, insa evenimentele din aprilie 2007, de la Renault Rusia, pot sugera ca, fugind din lacul Mioveni, francezii ar putea nimeri in putul rusesc. Avtoframos este prescurtarea de la „Automobile Franta-Moscova”. Compania a luat fiinta in 1998, sub forma unui asa-numit „joint-venture” intre Renault si autoritatile locale din orasul Moscova. La ora actuala, Renault detine un pachet de 93% din Avtoframos, iar municipalitatea Moscovei numai restul de 7%. Practic, Loganul rusesc se produce pe o parte din liniile de montaj ale fostei fabrici de masini Moskvici, care si-a incetat productia de automobile in urma cu sase ani.
"Nu ne e teama. Aici e centrul mondial Dacia"
Ion Iordache, vicelider de sindicat la Dacia, si-a pastrat optimismul, cel putin pe termen scurt: „Noi cunoastem programul Renault de când au venit francezii aici. Aici e centrul mondial al Daciei si nu ne deloc teama. Rusia nu e deloc mai ieftina din punct de vedere al fortei de munca. Acolo, muncitorii nu se incurca cu salarii de 300 de euro lunar. Dacia ramâne Dacia, iar lefurile noastre nu cred ca sperie pe nimeni. Oricum, ele tot românesti au ramas, deocamdata”.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook