Mii de maşini furate circulă zilnic prin România. Numai în Capitală se fură peste o mie de maşini pe an, iar la nivel naţional s-a depăşit cota trei mii. Banii adevăraţi se fac, însă, din furtul maşinilor furate din străinătate.
În acest timp, 352 de maşini furate circulă cu acte în regulă, eliberate chiar de autoritaţile române, în baza unor norme care i-au scos din sărite pe italieni, germani, austrieci sau francezi. Şi asta pentru că furtul de maşini este legalizat în România.
Este vorba despre limuzine Audi, BMW, Mercedes sau alte maşini scumpe, achiziţionate, la preţuri sub nivelul pieţei, de la samsarii de maşini furate. Orice client al unor astfel de grupări, prins cu o maşină furată, poate, cu voie de la anchetatori, nu doar să circule în continuare cu o astfel de maşină, dar să o şi înmatriculeze. Este suficient să se pretindă deţinător de bună-credinţă. Cum, de regulă, între traficanţii de maşini şi deţinătorul final se interpun 4-5 persoane, este greu de probat eventuala sa implicare în furt. În loc să se confişte măcar maşina şi să se restituie păgubitului, aceasta rămâne la clientul hoţilor.
Baza legală - chiar ordonanţa privind circulaţia pe drumurile publice
Legiferarea acestei situaţii se regăseşte în Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, secţiunea Înmatricularea şi înregistrarea vehiculelor.
Dacă articolul 21 prevede că autovehiculele şi remorcile reclamate ca fiind furate din România sau în străinătate şi date în urmărire de Inspectoratul General al Poliţiei României nu se înmatriculează, excepţia lasă loc unei practici neagreate la nivel european.
Astfel, 'fac excepţie autovehiculele şi remorcile pentru care organul de urmărire penală a emis o dispoziţie prin care se permite înmatricularea până la finalizarea cercetărilor, caz în care în certificatul de înmatriculare şi în cartea de identitate a vehiculului se înscrie menţiunea autovehicul furat din ţara... la data de ...'.
Cum rareori hoţii sunt prinşi, finalizarea cercetărilor înseamnă de fapt clasarea dosarului. Fără condamnare în cauză, maşina rămâne pentru totdeauna la cumpărătorul 'de bună-credinţă'.
Ieşi din ţară - rămâi fără maşină
Pe de altă parte, statul garantează protecţie deţinătorului maşinii furate doar pe teritoriul României, aceasta fiind limita admisă pentru circulaţie. Nici nu ar putea fi altfel, pentru că în orice stat european civilizat, un astfel de caz se lasă cu punerea sub acuzare a şoferului şi confiscarea maşinii.
Poliţiştii de la furturi auto, exasperaţi de numeroasele cazuri în care procurorii eliberează autorizaţii care le permit celor prinşi cu maşini furate să îşi păstreze limuzinele date în urmărire în toată Europa, vor să ceară eliminarea unor astfel de prevederi care sprijină, de fapt, interesele traficanţilor de autoturisme.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook