Masinile cu Euro 4 si Euro 5 vor fi taxate exclusiv pe baza emisiilor de dioxid de carbon, iar cele mai vechi, dupa grila cunoscuta, insa valorile taxei vor creste in cazul lor. Cei care vor sa-si inmatriculeze masinile vor afla in curind a treia varianta a taxei auto.Taxa auto va fi calculata pentru masinile Euro 5 si Euro 4 exclusiv pe baza emisiilor de CO2, autoritatile renuntind la celelalte criterii de stabilire a taxei de inmatriculare, au declarat pentru Cotidianul surse din Guvern.
De la Euro 3 incolo va fi aplicata formula din proiectul convenit cu Uniunea Europeana, dar cu sume mai mari, in functie de norma de poluare si taxa specifica pe centimetru cub, fata de valorile din propunerea anterioara de modificare a taxei. Asadar, sumele care vor fi platite pentru masinile vechi vor creste sensibil fata de propunerea aflata in dezbatere. Guvernul a luat aceasta decizie dupa ce a discutat cu ONG-urile de mediu din Romania, care au cerut expres ca taxa de prima inmatriculare sa tina cont de emisiile de dioxid de carbon, asa cum se practica in statele din Vest.
Ruperea grilei taxei auto in doua tipuri de calcul va fi facuta pentru ca, spun sursele, emisiile de dioxid de carbon sint prevazute doar in cartile tehnice ale masinilor Euro 4. Sursele avertizeaza insa ca Guvernul a decis ieri sa trimita Comisiei Europene o noua scrisoare privind taxa de poluare auto, in care va fi prezentat principiul de calcul al taxei, corelata cu emisiile de dioxid de carbon. De asemenea, noua reglementare va stabili un coeficient de reducere a taxei, proportional cu deprecierea reala a autovehiculului, va prevedea un sistem de rambursare a taxei reziduale, in cazul revinzarii intr-un alt stat membru sau al exportului, si va asigura o procedura de contestare a taxei percepute.
In acelasi timp, Guvernul va indica clar ca sumele incasate vor constitui venituri ale Fondului pentru mediu si vor fi utilizate pentru finantarea unor programe si proiecte pentru protectia mediului. Noua reglementare nu va cuprinde referiri la restituirea taxei incasate pina in prezent, intrucit Guvernul considera ca sumele au fost colectate in baza Codului fiscal aprobat de Parlament si necontestat de Curtea Constitutionala.
Potrivit propunerii inaintate de Guvern in luna ianuarie, taxa se calcula printr-o formula care includea coeficienti in functie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrica a propulsorului si vechimea masinii. Suma rezultata pentru fiecare subcategorie este ajustata cu o cota de reducere, care crestea de la 0 la 95%, direct proportional cu vechimea masinii.
Ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, a mentionat ca nu se pune problema returnarii banilor catre cei care au platit deja taxa, in cazul in care actul normativ va avea acordul oficialilor de la Bruxelles. Totodata, Vosganian a admis totusi posibilitatea returnarii unor diferente, asupra carora s-a pronuntat instanta, situatie intilnita in Ungaria.
Plenul Camerei Deputatilor a adoptat marti motiunea simpla „Anulati taxa de prima inmatriculare“, cu 158 de voturi pentru, 89 de voturi impotriva si 7 abtineri. Presedintele Camerei Deputatilor, liberalul Bogdan Olteanu, a aratat ca prevederile motiunii nu sint obligatorii pentru Guvern si ca acesta poate sa preia ceea ce considera necesar din textul documentului.
Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile a anuntat luni ca sustine propunerea ca taxa auto sa fie aplicata in functie de emisiile de dioxid de carbon si de norma de poluare.
InfoNews
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook