Fie ca iti place sau o urasti, Dacia este o masina care nu iti poate ramane indiferenta, ca si roman.
Este masina noastra nationala. Laudata si criticata deopotriva, Dacia a facut in ultimii zece ani progrese remarcabile, fiind o masina care nu exceleaza neaparat la vreun capitol, insa te cucereste rapid prin raportul pret/calitate.
In mod surprinzator, primul model Dacia testat oficial de AutoSpot a fost chiar acest Duster, 1,5 diesel - 4x4 - echipare Laureate. Data fiind aceasta "onoare", am abuzat de amabilitatea Dacia si am scos la "plimbare" autohtonul Duster prin tara, avand-o la dispozitie 3 zile pline, in care am profitat de fiecare ocazie pentru a vedea comportamentul SUV-ului produs de Dacia atat la drum intins, in oras sau in mediu off-road. Ce ne-a placut si ce nu veti vedea in continuare.
Exterior
Sa fim sinceri: Duster-ul nu este o masina care sa intoarca privirile celor care isi savureaza linistiti cafeaua pe Dorobanti intr-o zi de luni la ora 11 (sau in vreo alta zi a saptamanii). Dar nici nu isi propune acest lucru. Este o masina cu un design robust, coerent, "cinstit", fara greseli majore care sa te deranjeze, un design care nu vrea sa epateze ci mai degraba sa serveasca aspectelor practice ale unei masini.
La exterior, se remarca imediat aripile evazate (si fata si spate), elemente care il fac usor de recunoscut in trafic, grila fata cu farurile mari, agresive, si logo-ul mare amplasat central. De asemenea, privita din spate, se observa stopurile inguste si verticale, a caror linie se continua discret pe caroseria hayonului.
Interior
Modelul testat beneficia de echiparea Laureate, fiind dotat cu volan imbracat in piele, geamuri electrice fata/spate, oglinzi electrice incalzite, radio CD cu MP3 si intrare auxiliara. Calitatea materialelor si plasticelor din interior este peste asteptari, avand in vedere ca vorbim totusi de o masina de tip low-cost din segmentul pe care il ataca.
Pozitia la volan este foarte buna, chiar si pentru o persoana de inaltime peste medie, desi am fi apreciat si o reglare in profunzime a volanului, nu doar pe verticala. Pasagerii au suficient loc pentru picioare si o pozitie comoda chiar si pentru drumuri mai lungi. Portbagajul este incapator chiar si pentru pretentiile unui familist convins, avand 408 litri. Prelata care acopera spatiul portbagajului nu este insa una retractabila, cum ne-am fi asteptat, ci are 2 pozitii fixe pe care ne-am chinuit putin sa le nimerim la inceput.
Una peste alta insa, interiorul nu te dezamageste la niciun capitol, atat ca sofer cat si ca pasager.
Performante
Am condus cea mai puternica echipare existenta pe Duster si anume motorul de 1.5 litri, diesel, care dezvolta o putere maxima de 110CP la o turatie de 4000rpm.
Transmisia este integrala si poate fi setata atat pe modul 4x4 permanent sau 4x2 permanent cat si pe modul automat, care decide singur cum sa imparta raportul intre cele doua punti in functie de conditiile de drum. Cuplul dezvoltat este de 240Nm, motorul avand un raspuns foarte bun in toate treptele de viteza desi etajarea acestora, in lipsa unui reductor, este cam prea scurta, solicitandu-te serios mai ales intr-un regim de mers urban.
Tinuta de drum este rezonabila pe autostrada si buna pe drumurile de munte, mai putin asfaltate, unde cuplul si tractiunea integrala ajuta foarte mult la urcarea diferitelor pante.
La drum intins Dusterul se aseaza bine pe sosea, avand un centru de greutate coborat - dar la viteze mari frecarea cu aerul face calatoria un pic inconfortabila fonic. Cu toate acestea, probabil foarte putini ar cumpara un Duster ca si masina de viteza, deci acest neajuns cat si viteza maxima inregistrata de 160-170 km/h in test nu vor fi un impediment in corecta apreciere a vehiculuiui. La plusuri avem 5 stele pentru comportamentul off-road, unde am apreciat suspensia spate independenta, de tip Multi-link, prezenta doar la echiparea 4x4. Sistemul de stabilitate in curbe, ESP, care doteaza in premiera un model Dacia (optional), alaturi de alte elemente de siguranta precum ABS si EBD fac din Duster un model la volanul caruia te simti in siguranta.
Consumul mixt inregistrat in test nu a fost unul grozav, situandu-se peste valoarea de 9 litri la suta de km. In oras insa, calculatorul de bord nu a indicat deseori valori de peste 12 l/100, ceea ce pentru gama din care face parte mini-SUV-ul Dacia este un lucru de apreciat.
Pret
Versiunea de baza porneste de la 11.250 euro pentru modelul 1.6 benzina 105 CP, tractiune fata, si ajunge pana la 17.000 euro pentru echiparea Laureate, cu motorizarea de 1.5 diesel 110CP, tractiune integrala.
Duster se pozitioneaza astfel ca cel mai ieftin model din segmentul sau, lucru insa care nu este resimtit in mod evident atunci cand il conduci. Astfel se explica si vanzarile foarte bune ale acestui model, Dacia reusind sa realizeze un SUV cu un raport calitate/pret excelent.
Concluzii
Dacia Duster reprezinta primul model SUV al producatorului de la Mioveni, o masina cu un pret accesibil pentru cei care cauta o masina in acest segment, cu valente off-road, fiind un concurent real pentru producatorii traditionali de SUV-uri. Asemeni tuturor modelelor Dacia, daca nivelul asteptarilor este rezonabil, si stii cum si la ce sa o folosesti, Dacia Duster iti va fi un partener de incredere pe care te vei putea baza in orice situatie!
Vezi galeria foto facuta cu ocazia testului de catre echipa AutoSpot.ro
AutoSpot apreciaza:
+ Raportul pret/calitate
+ Cutia de viteze cu 6 trepte
AutoSpot nu apreciaza:
- Etajarea treptelor de viteza
- Izolarea fonica deranjanta la viteze mai mari
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook